torsdag den 1. oktober 2009

Succes eller fiasko

En af de ting som man igennem hele sit liv vil møde er nederlag og/eller succes. Derfor vil jeg nu give dig en metode til, hvordan man kan vende et formodentlig nederlag om, til en lærings situation.

Hvis man konstant synes man selv oplever nederlag og fiasko. Så vil man til sidst også kun lede efter beviser på man er en fiasko og aldrig slår til. Man vil fokuserer på det negative, frem for det positive. Derved bliver "jeg duer ikke til noget", til en selvopfyldende profeti. Derfor skal vi kigge på hvordan tackler udfordringer.


Hvis vi ser objektiv på vores liv, kan man sige vi altid kæmper små kampe. Som små kæmper vi små kampe med at lære normer, værdier og adfærd. Når vi bliver ældre kæmper vi med at lærer diverse fag i skolen, senere kæmper vi kampe med at mestre et instrument, sportsgren el. lign.
Nogle kampe fylder rigtig meget, andre fylder mindre, alt efter hvem man er.

Disse kampe giver altid et udfald. Nogle gange synes man at det gik rigtig godt, andre gange synes man det gik rigtig godt. Sommetider bliver man også dømt af andre, som siger det var godt, eller det var skidt.

Jeg vil ikke beskæftige mig så meget med de faldegrupper, konstant sejre medfører. Derimod vil jeg kigge på hvordan vi vender nederlag til noget positiv og skaber læring, frem for tanker om man er en fiasko.

Først skal vi kigge lidt på det vi kalder overbevisninger. Overbevisninger er hvad man tror på. Groft set kan man kigge på ressourceskabende- og Begrænsende overbevisninger.

Eks. På Ressourceskabende er:
- Man kan blive hvad man vil.
- Der er findes ikke fiasko, der findes kun læring.

Eks. På begræsende:
- Man må ikke drømme stort.
- Jeg kan ikke finde ud af noget.

Overbevisninger bliver blandt andet dannet udfra vores erfaringer, inputs fra samfundet, andre, påvirkning af forældre, skole lærere, pædagoger, træner, idoler osv. De overbevisninger man tror på, vil medfører at man leder efter beviser på at de er sande.

Simpel eks. Hvis du synes at næsten alle biler er røde. Så vil du også jævnligt opleve at mange af de biler du møder er røde. Fordi dit fokus ligger på at der findes en masse røde biler.

Hvis din overbevisning er at alle mænd/kvinder du er i forhold med er nogle svin. Vil du ubevidst lede efter disse mænd7kvinder, fordi du vil have bekræftet at mænd/kvinder er nogle svin. Du vil også opleve at du tit møder kun møder de mænd/kvinder som så er nogle svin.

Man får hvad man fokuserer på.

Nu har vi været inde omkring overbevisninger. Nu skal vi så kigge på, hvad man gør ved de nederlag man synes at møde, når man kæmper de små kampe.

Eks. En ung studerende sidder i sin gruppe. Aftenen inden har den studerende forberedt et emne de skal skrive om. Personen tænker at det her emne er det bedst og har en god mavefornemmelse omkring det. Den studerende forstiller sig hvordan de andre smiler begejstret samtidig med at de siger rosende ord.

Dagen efter sidder den studerende så i sin gruppe og fremlægger forslaget. De andre reagerer dog ikke som ventet og stiller straks kritiske spørgsmål. Den studerende går straks i forsvars position og det udvikler sig til et lille skænderi, fordi den studerende havde regnet med at det var et super godt emne og tager angrebet personligt.

Efterfølgende tænker den unge studerende at de tager fejl og at emnet var godt. Man tænker at de andre er dumme. Efterfølgende bliver der en rigtig dårlig stemning i gruppen.

Denne erfaring kan meget vel blive til en dårlig oplevelse, som efterfølgende vil være i baghovedet, næste gang man skal lave gruppe arbejde. Alt efter hvilket overbevisning man danner, kan det påvirke en så meget at man kommer til at hade gruppe arbejde på baggrund af en dårlig oplevelse.

Derved vil man måske opleve gruppe arbejde som noget skidt igen - man får hvad man fokuserer på.

Metoden, hvorpå man kan skabe læring frem for en dårlig oplevelse(fiasko), er:

1. Husk på at alle mennesker handler ud fra en positiv hensigt.
2. Tænk positivt.
3. Kig på hvad du gjorde godt og hvad der kunne gøres bedre.
4. Evaluerer på hvad du kunne gøre bedre og anderledes, som ville gøre at du ville opnå dit ønsket mål.

En visualiseringsøvelse som kunne hjælpe en, endnu mere:
1. Luk din øjne.
2. Tænk tilbage på situationen.
3. Forestil dig at du træder ud af dig selv og kan se dig selv.
4. Begyndt at giv dig selv feedback.
- Hvad kunne du gøre bedre.
- Hvordan kunne du gøre det bedre.
- Hvad kan du lære af situationen.
- Hvad gjorde du rigtig godt.
5. Brug den nye læring til at udvikle dig.

Det der vil ske er, at du automatisk vil få ressourceskabende overbevisninger, derved vil du begynde at lede efter beviser på at alting kan vendes til noget positivt.

Husk at ALT kan vendes til noget positivt, uanset hvor mørkt det kan være.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar